علائم و دلایل خرابی باتری ماشین

علائم و دلایل خرابی باتری ماشین

خرابی باتری ماشین یکی از اتفاقات رایج و دردسرساز در هنگام رانندگی است. در این مطلب به برخی از علائم و دلایل خرابی باتری ماشین می پردازیم. همچنین در پایان راه‌های جلوگیری از خراب شدن باتری ماشین را هم ذکر می‌کنیم. با توجه به اینکه باتری ماشین وظیفه تامین انرژی الکتریکی قطعات را بر عهده دارد، سوال اساسی این است از کجا بفهمیم باتری ماشین خراب شده است یا خیر؟

علائم خرابی باتری ماشین

1.    استارت نخوردن ماشین
2.    استشمام بوی تخم مرغ فاسد
3.    خالی شدن سریع باتری حتی پس از شارژ مجدد
4.    روشن شدن ماشین پس از چند بار استارت زدن
5.    روشن نشدن چراغ خودرو یا کم نور بودن آن
6.    سو سو زدن چراغ صفحه کیلومترشمار (نرسیدن برق پشت آمپر)

باتری ماشین یکی از اصلی‌ترین قطعات هر خودرو است که بدون کارکرد درست آن نه‌تنها انرژی لازم برای حرکت خودرو تأمین نمی‌شود، بلکه قادر به روشن کردن سیستم صوتی، چراغ‌ها و … نیز نخواهید بود! بنابراین باتوجه به نقش مهم باتری در مکانیسم خودرو، اطمینان از سلامت آن بسیار حائز اهمیت است.

بدیهی است که باتری خودرو نیز مانند هر قطعه مکانیکی و یا الکتریکی دیگری دارای تاریخ مصرف است که پس از به پایان رسیدن این تاریخ و یا حتی قبل از آن؛ به دلیل استفاده نادرست، شرایط نگه‌داری نامطلوب ممکن است دچار خرابی یا نقص شود.

عملکرد باتری در ماشین چگونه است؟

سیستم برق خودرو یکی از مهمترین بخش های خودرو است که در عملکرد صحیح خودرو نقض مهمی را ایفا می کند. در واقع قبل از هر چیز این مکانیزم استارت است که موجب ایجاد جرقه و اشتعال بنزین در خودرو می‌شود.

سیستم برق رسانی خودرو توسط  کارکرد درست مجموعه‌ای از قطعات؛ باتری، دینام، دلکو، کوئل، شمع، وایر و سایر مدارهای الکتریکی ماشین شکل می‌گیرد. در این بین باتری به‌عنوان اصلی‌ترین جزء، وظیفه تأمین نیروی لازم برای حرکت و استارت خوردن، روشن شدن چراغ‌ها، استفاده از سیستم صوتی، گرمایشی و برودتی خودرو را برعهده دارد، بنابراین در یک کلام می‌توان گفت؛ اگر باتری درست کار نکند ماشین روشن نخواهد شد.

انواع باتری خودرو

شناخت باتری‌های مختلف و آشنایی با سازوکار آن‌ها سبب می‌شود تا تشخیص خرابی باتری ماشین بسیار راحت‌تر شود. باتری‌ها بر اساس معیارهای مختلفی دسته بندی می‌شوند. در یک تقسیم بندی کلی دو نوع باتری؛ اتمی (خشک) و اسیدی (غیرخشک) وجود دارد که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. هر دو این باتری‌ها دارای الکترولیت هستند و قابلیت شارژ (از طریق آلترناتور) دارند.

باتری اتمی چیست؟

به زبانی ساده، باتری اتمی باتری‌ای است که الکترولیتی از جنس آلیاژ کلسیم یا سیلور دارد و از صفحات مخصوصی تشکیل شده‌است. به دلیل جنس خاص این صفحات و واکنش‌های آن‌ها، الکترولیت در آن کاهش نمی‌یابد و آلوگی کمتری دارد. این نوع باتری‌ها عمر بیشتری داشته، نیاز به مراقبت و اضافه کردن آب مقطر ندارند (به همین علت به این باتری خشک نیز گفته می‌شود) و در برابر شارژ زیاد یا دشارژ شدن مقاومت نسبتا بالاتری در مقایسه با باتری اسیدی دارند. باتری‌های اتمی دارای چشمی‌ای هستند که از طریق تغییر رنگ آن می‌توان میزان غلطت الکترولیت باتری را سنجید. رنگ سبز نشان از سلامت باتری دارد. رنگ قهوه‌ای یا مشکی یعنی باتری نیاز به شارژ داشته و رنگ سفید نیز خرابی باتری خودرو یا تخلیه کامل آن را نشان می‌دهد.

باتری اسیدی چیست؟

باتری اسیدی نیز از صفحات متعدد (۶ صفحه) تشکیل شده‌است که این صفحات جنسی از سرب داشته و در محلول آب و اسید سولفوریک (الکترولیت) غرق هستند، به همین دلیل هر چند وقت یکبار باید سطح این اسید مورد بررسی قرار گیرد که در صورت کم شدن سطح آن باید به باتری آب مقطر اضافه کرد. تست سلامت این باتری از طریق باز کردن شش درب (به‌ازاء هر صفحه یک درب) آن قابل بررسی است.

0 دیدگاه

جهت ثبت نظر وارد ساید شوید